7 powodów, dla których powinieneś zwrócić uwagę na Miękki HR

Home
Blog
7 powodów, dla których powinieneś zwrócić uwagę na Miękki HR

7 powodów, dla których powinieneś zwrócić uwagę na Miękki HR

Życie to ewolucja. Coś, co sprawdziło się wczoraj, może ledwo wystarczać dziś, a jutro być kompletnie przestarzałe i nieefektywne. Przekładając to na Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, coś, co motywowało ludzi do pracy wczoraj, niekoniecznie umotywuje ich dziś. Przez zmiany, jakie dzieją się w ludziach i ich postrzeganiu pracy, Miękki HR nabiera coraz większego znaczenia.
Co więc zmieniło się w ostatnich latach, co uzasadniałoby zmiany, które musimy wdrożyć w zarządzaniu ludźmi w naszych przedsiębiorstwach i zwrócić uwagę na Miękki HR?

Przede wszystkim trwa wyścig wykwalifikowanych talentów, który choć był obecny zawsze, w czasach globalizacji przeniósł się na nowy poziom. To już nie wyścigi gokartów dla amatorów. To Formuła 1, w której najlepsi na rynku są świadomi swojej wartości i są rozchwytywani przez firmy jak najlepsi kierowcy. W takt wyścigu trwa również próba ich zatrzymania w organizacji. Ci bowiem, którzy są świadomi swojej wartości na rynku pracy, kierują się zupełnie innymi wartościami w wyborze pracodawcy.

Jak nigdy wcześniej ludzie poszukują miejsca, w którym połączą swoje prywatne i zawodowe aspiracje. Twoją rolą jest, aby im to zapewnić, a pomocny w osiągnięciu celu jest właśnie miękki HR, którego podejście jest tak różne od wciąż obecnego postrzegania pracownika jako jednego z wielu trybów, którego wymiana nie przysparza organizacji żadnego problemu.

Co jeszcze świadczy o zmianach w postrzeganiu pracy i pracodawców przez pracowników?

  1. Badanie, przeprowadzone przez Tower Watson pokazuje, że 60% przedsiębiorstw w Ameryce Północnej ma kłopoty z przyciągnięciem pracowników o krytycznych dla organizacji umiejętnościach.
  2. Niedobory talentów mogą pośrednio wpływać na innowacje i zysk. W ankiecie, przeprowadzonej przez PricewaterhouseCoopers, jest pokazane, że jeden na czterech CEO nie może podążać za nadarzającą się okazją rynkową z powodu braków w talentach. Jeden na trzech podkreślił, że brak umiejętności wpływa na innowacyjność.
  3. Niezadowoleni pracownicy zaczynają szukać swojego miejsca gdzie indziej. W sondażu globalnej firmy konsultingowej, Right Management, 84% badanych pracowników stwierdziło, że planuje w kolejnym roku szukać nowego miejsca pracy. Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne stwierdziło zaś, że połowa wszystkich pracowników, którzy nie czują się doceniani, zamierza odejść.
  4. Zaangażowanie pracowników zwiększa lojalność. Jedno z badań wykazało, że zaangażowani pracownicy, oddani przedsiębiorstwu, wykazali 57% więcej wysiłku w działaniach i byli o 87% mniej skłonni, aby zrezygnować z pracy.
  5. Pracownicy są zestresowani. Badanie przeprowadzone przez ComPsych wykazało, że dwie trzecie pracowników zgłasza wysoki poziom stresu, który w efekcie ogranicza ich produktywność.
  6. Pracownicy chcą w coraz większym stopniu wiązać swoje życie prywatne z pracą. Teresa Amabile, profesor biznesu na Harvardzie, w swojej książce pisze, że znaczny procent zatrudnionych na wszystkich szczeblach czuje niezadowolenie z organizacji, jest apatyczna w stosunku do pracy, którą wykonują, nieszczęśliwi i zestresowani. Najbardziej krytyczną zasadą, aby utrzymać zaangażowanie pracowników, jest wspieranie spójnego rozwoju w wykonywaniu pracy, która ma znaczenie.
  7. Badania wykonane przez World Economic Forum twierdzą, że zdrowi pracownicy o dobrym samopoczuciu zdobywają awanse i jest osiem razy bardziej prawdopodobne, że zaangażują się w rozwój organizacji oraz trzy razy bardziej produktywni.

Na podstawie powyższych danych można wysnuć wniosek, że coraz bardziej odchodzimy od postrzegania pracy jako miejsca, które służy pracodawcy, do miejsca, które ma zaspokoić oczekiwania pracowników. Nawet jeśli nie do końca się z tym zgadzamy, musimy zwrócić coraz większą uwagę na połączenie interesów pracownika i pracodawcy, a w tym pomoże nam właśnie Miękki HR.

Autor:
Katarzyna Pisańska posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie SAP HR. Uczestniczyła w blisko 30 projektach wdrożeniowych, jako konsultant, starszy konsultant i konsultant ekspert. W początkowej fazie swojej kariery brała udział w pracach związanych z lokalizacją modułu SAP HR na rynku polskim. Zajmowała się organizacją i prowadzeniem różnych projektów wdrożeniowych w roli Kierownika Projektu. Posiada doświadczenie w różnego rodzaju projektach np. klasycznych, typu roll out i upgrade. Zdobyła doświadczenie w wielu podmodułach modułu SAP HR w szczególności obejmujących tzw. „miękki HR”. Prowadziła szkolenia w centrum szkoleniowym SAP Polska. Pracowała dla takich klientów jak Grupa Żywiec, Ferrero Polska, ABB, KGHM Polska Miedź.

Ten wpis nie ma komentarzy. Twój może być pierwszy.




Dodaj komentarz



Wyszukaj w serwisie:

Partnerzy:

 

 

© Copyright 2012-2013 HRcontrolling.pl | Site by