Zarządzanie talentami – jak sobie radzić z problematycznymi pracownikami?

Home
Blog
Zarządzanie talentami - jak sobie radzić z problematycznymi pracownikami?

Zarządzanie talentami – jak sobie radzić z problematycznymi pracownikami?

Zarządzanie talentami i wyzwania, które z niego wynikają pojawiały się na niniejszym blogu kilkukrotnie. Podkreślaliśmy rolę talentów i ich znaczenie w sukcesie strategii organizacji, zastanawialiśmy się w jaki sposób nimi zarządzać aby osiągać obopólne korzyści i co zrobić, aby pozostali naszymi pracownikami. Dzisiaj podejdziemy do sprawy z bardziej ludzkiej strony. Co zrobić z talentami, które oprócz swoich kompetencji stwarzają złą atmosferę w miejscu pracy i rzutują na kulturę organizacji.

Problematyczny pracownik

Poruszając ten, nieco drażliwy temat zakładamy, że chcemy zatrzymać w swoich zasobach dany talent pomimo problemów, jakie to za sobą niesie. Jest dla nas zbyt cenny aby łatwą ręką z niego zrezygnować nawet pomimo niedogodności, jakie wiążą się z jego pracą. Nastawiamy się więc na ich niwelowanie. Może też być to pracownik, którego nie możemy w danej sytuacji zwolnić i musimy poszukać tymczasowego rozwiązania. Zarządzanie talentami w tym przypadku może spędzać sen z powiek.

Talent

Wspominając o talentach należałoby także dodać, że czasami utalentowanie w jednej sferze idzie w parze z ubytkami w innych. To wydaje się rzeczą naturalną, skoro ktoś poświęca większość swojego czasu szkoleniu się w jednej rzeczy. My z kolei wymagamy od swoich pracowników określonych kompetencji aby mogli wykonać określone, stawiane im przez nas zadania. Dopiero później zastanawiamy się nad ich wkładem w kulturę organizacji i wpływem na resztę pracowników. Geniusze mogą być osobami aspołecznymi, które nie asymilują się z grupą lub ich charakter tworzy częste konflikty, których oczywiście chcemy uniknąć poprzez zarządzanie talentami.

Biznes

Patrząc z perspektywy biznesowej nie potrzebujemy wcale miłych i bezproblemowych ludzi aby prowadzić w wyścigu z konkurencją. Potrzebujemy przede wszystkim talentów, które pozwolą nam przenieść się do czołówki. Zarządzanie talentami i zasobami ludzkimi patrzy jednak o krok dalej, bo to, co dziś może być efektywne, jutro może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Problemowy pracownik może rozwiązać nasze dzisiejsze problemy, ale w perspektywie czasu mieć negatywny wpływ na resztę pracowników i działanie organizacji. To właśnie z tego powodu trzeba się nim zająć.

Zespół

Zgrany zespół kompetentnych pracowników może więcej niż pojedyncza osoba. Nie ma jak temu zaprzeczyć i to właśnie do tego dążymy zatrudniając ludzi. Mozolne dobieranie i rekrutacja nie powinny zostać więc zniweczone przez osoby, których na ten moment potrzebujemy tylko ze względu na ich kompetencje. Wszyscy wiemy, że jeden źle dobrany element może zakłócić lub nawet zepsuć działanie całego układu. Nie potrzeba badań aby stwierdzić, że skutkuje to zmniejszeniem chęci do pracy, mniejszymi nakładami pracy i niższą jej jakością. Co możemy zrobić żeby temu zapobiec? Jak reagować aby zarządzanie talentami, w które wkładamy tyle wysiłku nie zakończyło się fiaskiem?

Prawda

To trudna droga, ale czasami pracownicy bez informacji zwrotnej nie są świadomi błędów, które popełniają. Krytyka jest trudna, ale potrzebna dla każdej ze stron. To w tym punkcie zderzają się oczekiwania z rzeczywistością. Pracownik musi być świadomy, że zatrudniliśmy go ze względu na jego kompetencje, ale wpływ jaki ma na zespół jest dla nas równie ważny.

Każdy człowiek inny i niektórzy mogą po prostu potrzebować większej kontroli swoich zachowań. Ktoś musi im wskazać, gdzie jest granica, której nie mogą przekroczyć. Nie jesteśmy w stanie wyeliminować wszystkiego ze względu na nieznajomość natury ludzkiej i aspektów psychologicznych z nią związanych.

Zarządzanie talentami

Zarządzanie talentami nie jest łatwym zadaniem. Pamiętać należy, że nikt nie zatrudnia ludzi tylko ze względu na ich umiejętności, ale także na to w jaki sposób wpasowują się w kulturę organizacji, którą tworzymy od początku powstania biznesu. Z pozytywnej strony, pomyślmy ile możemy osiągnąć z problematycznym geniuszem, którego nieodpowiednie zachowania zostaną okiełznane?

Autor:
Katarzyna Pisańska posiada 15-letnie doświadczenie w zakresie SAP HR. Uczestniczyła w blisko 30 projektach wdrożeniowych, jako konsultant, starszy konsultant i konsultant ekspert. W początkowej fazie swojej kariery brała udział w pracach związanych z lokalizacją modułu SAP HR na rynku polskim. Zajmowała się organizacją i prowadzeniem różnych projektów wdrożeniowych w roli Kierownika Projektu. Posiada doświadczenie w różnego rodzaju projektach np. klasycznych, typu roll out i upgrade. Zdobyła doświadczenie w wielu podmodułach modułu SAP HR w szczególności obejmujących tzw. „miękki HR”. Prowadziła szkolenia w centrum szkoleniowym SAP Polska. Pracowała dla takich klientów jak Grupa Żywiec, Ferrero Polska, ABB, KGHM Polska Miedź.

Ten wpis nie ma komentarzy. Twój może być pierwszy.




Dodaj komentarz



Wyszukaj w serwisie:

Partnerzy:

 

 

© Copyright 2012-2013 HRcontrolling.pl | Site by